Hotărârea Parlamentului Republicii Moldova nr. 27

25/03/2013

Implementarea Foii de parcurs a Ministerului Sănătății a generat opinii diferite, dezechilibru în colectivele de muncă din ramura sănătății și, mai mult ca atât, neînțelegeri în societate. Sindicatul „Sănătatea” din Republica Moldova, la cererea membrilor de sindicat pe care îi reprezintă, a cercetat de nenumărate ori situația din colective și a sesizat, nu odată Ministerul Sănătății, că reformele inițiate sunt promovate cu încălcarea mai multor acte normative ale Republicii.

Luând în considerație că reformele promovate de Ministerului Sănătății ating interesele de muncă, economice și profesionale ale angajaților, Sindicatul „Sănătatea” a organizat mai multe întâlniri a activului sindical cu Ministerul Sănătății la care au participat și deputați din Parlamentul Republicii Moldova.

Comisia parlamentară a reacționat la solicitarea colectivelor de muncă susținute de Executivul Sindicatului „Sănătatea” și la 30.01.2013, prin scrisoarea CPS-9 nr.47 a cerut de la Guvernul Republicii Moldova să anuleze ordinile nominalizate și să prezinte Parlamentului Strategia de reformare și reorganizare a sistemului de sănătate (se anexează 2 file).

În urma întreprinderii acestor măsuri Parlamentul Republicii Moldova a adoptat hotărârea nr. 27 din 01.03.2013 pe marginea audierilor privind unele acţiuni cu caracter reformator din domeniul ocrotirii sănătăţii”, Publicată: 22.03.2013 în Monitorul Oficial nr. 60-63, art. nr: 189, data intrării în vigoare: 01.03.2013

Parlamentul adoptă prezenta hotărâre.

Art. 1. – În temeiul art. 126 din Regulamentul Parlamentului, în scopul efectuării controlului parlamentar privind activitatea autorităţilor executive, plenul Parlamentului a desfăşurat audieri ale ministrului sănătăţii domnul Andrei Usatîi cu privire la situaţia din domeniul ocrotirii sănătăţii şi la acţiunile cu caracter reformator promovate de către ministerul de resort.

În cadrul audierilor au fost evidenţiate problemele de bază ale sistemului de sănătate, infrastructura şi tehnologiile medicale învechite, accesul redus al populaţiei la asistenţa medicală şi farmaceutică calitativă, managementul ineficient al unor instituţii medicale, deficitul de lucrători medicali în sectorul rural etc.

Parlamentul s-a pronunţat asupra necesităţii de a îmbunătăţi, perfecţiona şi dezvolta sistemul naţional de sănătate în baza viziunii strategice aprobate de Parlament.

Concomitent, Parlamentul a constatat că Ministerul Sănătăţii a iniţiat şi a întreprins un şir de acţiuni care vizează reformarea şi/sau reorganizarea sistemului de  sănătate, lichidarea sau reorganizarea unor instituţii medico-sanitare publice, substituirea unor servicii publice cu servicii private de sănătate etc.

Deciziile strategice care au vizat acţiunile menţionate au fost luate fără a avea la bază suportul legislativ necesar şi în condiţii de transparenţă minimă.

Art. 2. – Parlamentul hotărăşte:

1. În conformitate cu art. 4 alin. (6) din Legea ocrotirii sănătăţii nr. 411-XIII din 28 martie 1995, Guvernul va prezenta Parlamentului spre examinare şi aprobare strategia de reformare şi/sau reorganizare a sistemului de sănătate, care va conţine scopuri şi obiective clare, acţiuni şi măsuri concrete, termene şi etape de implementare, precum şi argumentare de ordin economico-financiar.

2. Până la aprobarea de către Parlament a unui document strategic de reformare şi/sau reorganizare a sistemului de sănătate, se solicită Ministerului Sănătăţii să suspende următoarele acte normative:

Ordinul Ministerului Sănătăţii nr. 192 din 1 martie 2012 cu privire la aprobarea Foii de parcurs „Accelerarea reformelor: abordarea necesităţilor din domeniul sănătăţii prin politici investiţionale”;

Ordinul Ministerului Sănătăţii nr. 1316 din 22 decembrie 2012 cu privire la reorganizarea unor instituţii medico-sanitare publice;

Ordinul Ministerului Sănătăţii nr. 1317 din 22 decembrie 2012 cu privire la reorganizarea unor instituţii medico-sanitare publice;

Ordinul Ministerului Sănătăţii nr. 1354 din 28 decembrie 2012 cu privire la modificarea ordinelor nr. 1316 şi 1317 din 22 decembrie 2012;

alte ordine cu conţinut reformator care nu au la bază suportul legislativ necesar.

Art. 3. – Prezenta hotărâre intră în vigoare la data adoptării.

 

Informații utile